Malbon Golf tar streetmodet till golfen
Golfen växer som aldrig förr och allt fler utövare söker efter en ny sorts kläder för rundan. Entré: Malbon Golf.
TEXT URSPRUNGLIGEN PUBLICERAD I STIL.
Malbon Golf är ett golfmodevarumärke som startades 2017 av paret Stephen och Erica Malbon med ambitionen att få unga, kreativa människor att upptäcka golfsporten.
I år är det 25 år sedan filmen Happy Gilmore fick premiär. En väldigt liten sak i världen i stort, en något större sak i golfvärlden. Det var i den som Adam Sandler blev en mer ofrivillig golfare än någonsin Lasse Åberg var och pricksäkert drev med snobbismen och konservatismen som så länge frodats inom golfsporten. För er som missat den här humorpärlan var Happy Gilmore en kämpande hockeyspelare som av en slump testade att slå en golfboll och visade sig kunna slå väldigt mycket längre än alla andra. En av de saker som Happy Gilmore hade allra roligast åt bland golfare var hur de klädde sig. När han ser en golfare i klassiskt rutmönstrade knickers utbrister han: ”If I wore clothes like that I’d have to kick my own ass”.
Sedan den här filmen fick premiär har det emellertid hänt en del med golfmodet. Folk klär sig om inte nöd- vändigtvis bättre så i alla fall annorlunda på golfbanan i dag jämfört med för ett par decennier sedan. Men golf har inte lyckats bygga någon coolness. Jag är (uppriktigt) ledsen att behöva säga det men det finns inget farligt eller sexigt element i golfen och inte heller bland dess ambassadörer. Detta lyfte formgivaren, kreatören och modeentreprenören Stephen Malbon i en uppmärk- sammad intervju på sajten Hypebeast häromåret: problemet är golfsportens oförmåga att attrahera unga människor och att få dessa att känna sig coola. Istället för golf väljer de basket eller fotboll.
Sedan några år tillbaka driver Stephen tillsammans med sin hustru Erica modevarumärket Malbon Golf. Hela idé bygger på att de plagg du väljer att bära på golfbanan och klubben ska kännas lika självklara när du inte är i golfmiljö. En lekfull logotyp med en golfboll som fått ett ansikte pryder plagg som för tankarna mer till gatan än till fairway. Och stilförebilderna är snarare John F Kennedy på en country club i Gucci-loafers än, säg, golflegenderna Ben Hogan eller Arnold Palmer.
När jag ringer upp Stephen är han precis hemkommen från en runda.
– Jag, precis som alla mina kompisar, spelar så mycket mer golf sedan pandemin slog till. Man är inte så sugen att vistas i urbana miljöer just nu.
Hur fick ni idén till Malbon Golf?
– Det började med ett konto på Instagram. Jag star- tade ett konto som mest var tänkt att fungera som ett moodboard med bilder jag hittat när jag grävt ner mig i golfhistoriens kaninhål. Det visade sig rätt snart att många tyckte om kontot och rätt vad det var så fick jag idén. Jag är grafisk designer och jobbar sedan länge åt stora livsstilsvarumärken från vår kreativa studio i Hollywood. Steget till att öppna en golfshop i entrén till vår studio, med golfsimulator och putting green, var inte så långt. Vi pratade med Nike, Budweiser och några andra om att göra saker ihop och snart satt vår logo på kläder från dem.
Ni har en uttalad mission att inspirera unga människor att delta i ”the greatest game on earth”. Hur väl har ni lyckats hittills?
– Hyfsat väl. Det är inte Malbon Golf som ensamt åstadkommer förändringar men vi har haft visst inflytande i att andra kommersiella aktörer och kända varumärken såsom Beats by Dre gör reklamfilm med golfproffs och mig själv i huvudroller. Så skiftet sker i gradvis. Man kan jämföra det med hur det såg ut på olika skidorter förut, när man gick från att försöka förbjuda snowboards till att de sedan blev accepterade och till slut dominerande. En vacker dag kanske vi är där även med golfen, att det upplevs coolt på riktigt och blir en industri där unga vill vara och där de vill spendera sina pengar. Men det är lite som att gå på äggskal, man måste vara försiktig.
I dag är det bara ett av proffsen, Hunter Mahan, som bär Malbon golf. Vad skulle det betyda för dig om Tiger Woods ersatte Nike med Malbon Golf?
– Det skulle förstöra mitt liv helt och hållet, haha. Tiger är fantastisk på alla sätt och vis, men är det något han inte behärskar så är det stil.
Stephen Malbon måste avrunda. Han har ett paket med plagg från den nya kollektionen att leverera. Till vem frågar jag?
– Adam Sandler. Jag fick höra häromdagen att han är medlem på Riviera (en av Kaliforniens mest exklusiva anläggningar, reds anm) och tydligen har medlemmarna problem med att han klär sig för slafsigt.
Malbon finns på NK hos KA YO, både i varuhuset och online.