Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
xx

Retur & Återbetalning


Retur: ångerrätt och öppet köp

Allmänt om returer

Vid köp på NK.se har du alltid rätt att returnera beställda varor inom trettio (30) dagar, utan att ange något skäl. För att utnyttja din returrätt kan du välja något av följande alternativ: 

a) Du kan fylla i returformuläret som medföljde i ditt paket och returnera varorna till oss. Använd gärna den förfrankerade adressetiketten. Anvisningar för hur du gör detta finns på följesedeln i din försändelse. 

b) Väljer du att inte använda NKs returformulär räcker det att du informerar oss, gärna via NK Kundservice, om ditt beslut att utnyttja returrätten innan returfristen löper ut genom att skicka ett klart och tydligt meddelande till oss. Du ska ange ditt namn, din adress och ditt beställningsnummer. Om du vill kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram. Blanketten finns tillgänglig på Konsumentverkets webbsida eller genom att klicka här. 

c) Du kan även välja att returnera din beställning på anvisad plats i NKs fysiska varuhus i Stockholm och Göteborg. Du behöver i sådant fall ta med dig de varor du önskar returnera, ditt kvitto och ditt beställningsnummer. 

Alla våra försändelser innehåller en förfrankerad adressetikett som du kan använda när du returnerar varorna. Vid användning av den förfrankerade adressetiketten utgår ingen kostnad för returer.

Vänligen notera att det inte är möjligt att byta varor som är köpta på NK.se; varken i NKs fysiska varuhus eller per post via NK Kundservice. Önskar du byta en vara kommer vi att göra en retur på ditt köp, varefter du kan göra ett nytt köp av önskad vara. 

Ångerrätt (dag 1-14)

När du utnyttjar din ångerrätt måste du utan oskäligt dröjsmål och senast inom fjorton (14) dagar från det datum då du informerade oss om din önskan att ångra din order enligt avsnitt 9.1.1 skicka tillbaka varorna eller returnera dem till oss i NKs fysiska varuhus. 

Du har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion på sätt framgår av NKs Returpolicy. Om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt har vi rätt att dra av ett belopp motsvarande värdeminskningen.

Om du ångrar ditt köp av NK Presentkort behöver du returerna det oanvända presentkortet med hjälp av retursedeln som bifogades vid köpet inom 14 dagar efter att du mottog varan. När det oanvända presentkortet inkommit till NK kan återbetalning ske.

Ångerrätten gäller inte varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl, exempelvis underkläder eller kosmetika när förseglingen har brutits, eller varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. 

Ångerrätten gäller inte heller varor som är livsmedel eller andra dagligvaror för hushållet, exempelvis mat, dryck eller andra livsmedel med begränsad hållbarhet. 

Öppet köp (dag 15-30)

För att utnyttja din rätt till öppet köp måste du inom trettio (30) dagar från det att du mottog varan returnera varan till NKs fysiska varuhus eller visa att varan har sänts tillbaka inom angiven tidsfrist, exempelvis genom uppvisande av inlämningskvitto.

För reavaror köpta på nk.se gäller öppet köp i 14 dagar från datumet varan mottogs.

Varan ska returneras i säljbart och väsentligen oförändrat skick, i sin originalförpackning och ha samtliga eventuella etiketter och märkningar kvar på sätt framgår av NKs Returpolicy. I annat fall har Avdelningen rätt att neka din retur. 

Returpolicy

Bakgrund

NK.se säljer lyx- och premiumprodukter som kräver omsorg och varsamhet. NK har därför tagit fram en returpolicy för att instruera kunder hur de på bästa sätt returnerar en vara. I tillägg till generella riktlinjer har NK specifika riktlinjer för sortimentsområdena: smode, skor, bad- och underkläder, kosmetik- och hygienartiklar, sängkläder och accessoarer (väskor, exklusiva smycken, klockor).

Generell returpolicy

Du har alltid rätt att hantera varan på sätt som krävs för att för att undersöka dess egenskaper och funktion men tänk på att vara försiktig så att varan inte skadas. Om du önskar returnera en vara som beställts via NK.se rekommenderar NK därför att du tänker på bl.a. följande:

Varan ska returneras i säljbart och väsentligen oförändrat skick. Den ska ej vara använd i större omfattning än vad som krävs för att kunna prova storlek, passform etc. Varan ska ej vara skadad. Varan ska ej dofta parfym eller lukta andra tillkommande odörer såsom röklukt, kroppsdoft etc. Påsydda detaljer som t.ex. paljetter eller andra tillhörande accessoarer betraktas som en del av varan och ska medföljas vid retur.

Vara som har levererats med varumärkets originalförpackning, tillhörande tygpåse eller liknande ska returneras med dylika tillbehör. Samtliga etiketter och märkningar ska vara kvar på varan vid en retur. NK rekommenderar att du följer returinstruktionerna för emballering vid retur för att skydda varorna. NK erbjuder öppet köp i 30 dagar. Om ovan returinstruktioner inte följs kan avdrag komma att göras motsvarande varans värdeminskning.

Returpolicy utvalda sortimentsområden

Skor: Vid retur av skor ska dessa vara i säljbart/ väsentligen oförändrat skick. Detsamma gäller eventuell medföljande skokartong. NK rekommenderar att skor provas inomhus, gärna på en mjuk matta för att förhindra slitage. Det är viktigt att sulorna på skorna är i samma skick som vid leverans.

Kläder: Vid retur av ett klädesplagg önskar NK att varan viks fint och förpackas väl. För retur av en skjorta rekommenderas att knapparna är knäppta och kragen är vikt.

Accessoarer (väskor, exklusiva smycken, klockor): Om varan har levererats i en tillhörande tygpåse, etui eller liknande ska varan förpackas i densamma vid retur. Vi betraktar tillbehöret som en del av varan. Eventuell plombering ska vara intakt vid retur.

Bad- och underkläder: Bad- och underkläder rekommenderas att provas ovanpå underkläder, dvs. ej i direktkontakt med kroppen. I den mån dessa varor har förseglats av hälso- och hygienskäl får förseglingen inte vara bruten.

Kosmetik- och hygienartiklar: I den mån dessa varor har förseglats av hälso- och hygienskäl får förseglingen inte vara bruten.

Sängkläder: Vid retur av påslakan/lakan/örngott får inte förpackningen vara uppbruten på grund av hygienskäl.

Returinstrukioner

STEG 1

Välj den returkod nedan som överensstämmer bäst med anledningen till returen.

STEG 2

Skriv numret för den specifika varan under returkoden. Ange även det antal varor som skickas i retur och klipp av retursedeln.

STEG 3

Om möjligt, använd NKs originalemballage, paketera varan enligt anvisningarna i NKs Returpolicy och lägg i retursedeln i paketet.

STEG 4

Applicera den självhäftande returetiketten på emballaget. Lämna in det hos valfritt postombud eller i NKs fysiska varuhus.

För att din retur ska godkännas, vänligen följ vår Returpolicy: nk.se/returpolicy. Vänligen notera att öppet köp gäller i 30 dagar från leveransdatum. Återbetalningen sker genom den betalningsmetod som användes vid ursprungsköpet. Din återbetalning är dig tillhanda inom 14 dagar efter att din retur mottagits av oss. Om vi inte har tagit emot din retur eller du på annat sätt har visat att varan sänts tillbaka kan vi dock invänta återbetalning till dess något av ovanstående har skett. Returnera till: Nordiska Kompaniet, Regeringsgatan 55, 111 56 Stockholm

Har du frågor om retur eller reklamation? NK Kundservice är öppen alla dagar:

+46 8 762 80 00, kundservice@nk.se

Returkoder

01. För liten storlek

02. För stor storlek

03. Motsvarar ej förväntan

04. Reklamation

05. Leveransförsening

06. Mottagit fel produkt

07. Beställt flera storlekar

 

Reklamation och garanti

Om du anser att en vara är felaktig har du rätt att reklamera varan inom tre (3) år från det att du mottog varan. En förutsättning för att du ska få reklamera varan är dock att du inom skälig tid efter att du har upptäckt eller borde ha upptäckt felet meddelar NK Kundservice om felet. Reklamationer som görs inom två (2) månader från det att du har upptäckt felet anses alltid ha lämnats inom skälig tid. 

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till kundservice@nk.se eller på anvisad plats i NKs fysiska varuhus. Väljer du att reklamera via NK Kundservice ska du i meddelandet ange: ditt namn, din e-postadress, ditt beställningsnummer och en beskrivning av felet. 

När NK har mottagit ditt meddelande, och eventuella varor om så har begärts av NK, kommer NK att vidarebefordra ditt ärende till respektive Avdelning för hantering av ditt ärende.

När varan har returnerats och om reklamationen godkänts kommer Avdelningen i första hand att avhjälpa felet eller tillhandahålla en ny likvärdig vara (omleverans), i andra hand att ge dig ett prisavdrag och i sista hand att häva köpet och återbetala erlagt belopp till dig. 

Vissa varor kan omfattas av en garantitid som överskrider den legala reklamationstiden. Om du köpt en vara med annan angiven garanti gäller alltid sådan garanti och garantitid istället för den tid som anges ovan.

Återbetalning

Återbetalningar sker enligt samma betalsätt som användes vid beställningstillfället. Vid betalning med flera betalsätt fördelas beloppet över valda betalsätt. Vid en återbetalning återbetalas pengarna fördelade över de olika betalsätt som användes vid köpet.

Återbetalning görs snarast möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar efter det att vi har mottagit ditt meddelande om utövande av ångerrätt. Vid retur eller reklamation sker återbetalning inom samma tidsram förutsatt att din retur eller reklamation har inkommit i tid och accepterats av Avdelningen. Om vi inte har tagit emot din retur eller om du på annat sätt inte har visat att varan returnerats kan vi dock invänta återbetalning till dess något av ovanstående har skett.

Om betalningen erlades via faktura kommer återbetalningen att göras till det konto som betalningen gjordes ifrån. Om betalning erlades via betalkort kommer återbetalningen göras till samma betalkort. Om betalning erlades med NK Presentkort eller NK Nyckelpoäng kommer återbetalningen att göras till det NK Presentkort som användes respektive NK Nyckelpoäng återföras till ditt NK Nyckelkund konto.

Andra metoder kan komma att användas för återbetalningen, under förutsättning att du godkänner en sådan ändring. Detta kommer inte att medföra några extrakostnader för dig.

I den mån du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, kan ett belopp motsvarande varans värdeminskning dras av från det belopp som ska återbetalas.