
Returpolicy
Returpolicy
NK.se säljer lyx- och premiumprodukter som kräver omsorg och varsamhet. NK har därför tagit fram en returpolicy för att instruera kunder hur de på bästa sätt returnerar en vara. I tillägg till generella riktlinjer har NK specifika riktlinjer för sortimentsområdena: smode, skor, bad- och underkläder, kosmetik- och hygienartiklar, sängkläder och accessoarer (väskor, exklusiva smycken, klockor).
Generell returpolicy
Du har alltid rätt att hantera varan på sätt som krävs för att för att undersöka dess egenskaper och funktion men tänk på att vara försiktig så att varan inte skadas. Om du önskar returnera en vara som beställts via NK.se rekommenderar NK därför att du tänker på bl.a. följande:
Varan ska returneras i säljbart och väsentligen oförändrat skick. Den ska ej vara använd i större omfattning än vad som krävs för att kunna prova storlek, passform etc. Varan ska ej vara skadad. Varan ska ej dofta parfym eller lukta andra tillkommande odörer såsom röklukt, kroppsdoft etc. Påsydda detaljer som t.ex. paljetter eller andra tillhörande accessoarer betraktas som en del av varan och ska medföljas vid retur.
Vara som har levererats med varumärkets originalförpackning, tillhörande tygpåse eller liknande ska returneras med dylika tillbehör. Samtliga etiketter och märkningar ska vara kvar på varan vid en retur. NK rekommenderar att du följer returinstruktionerna för emballering vid retur för att skydda varorna. NK erbjuder öppet köp i 30 dagar. Om ovan returinstruktioner inte följs kan avdrag komma att göras motsvarande varans värdeminskning.
Returpolicy utvalda sortimentsområden
Skor: Vid retur av skor ska dessa vara i säljbart/ väsentligen oförändrat skick. Detsamma gäller eventuell medföljande skokartong. NK rekommenderar att skor provas inomhus, gärna på en mjuk matta för att förhindra slitage. Det är viktigt att sulorna på skorna är i samma skick som vid leverans.
Kläder: Vid retur av ett klädesplagg önskar NK att varan viks fint och förpackas väl. För retur av en skjorta rekommenderas att knapparna är knäppta och kragen är vikt.
Accessoarer (väskor, exklusiva smycken, klockor): Om varan har levererats i en tillhörande tygpåse, etui eller liknande ska varan förpackas i densamma vid retur. Vi betraktar tillbehöret som en del av varan. Eventuell plombering ska vara intakt vid retur.
Bad- och underkläder: Bad- och underkläder rekommenderas att provas ovanpå underkläder, dvs. ej i direktkontakt med kroppen. I den mån dessa varor har förseglats av hälso- och hygienskäl får förseglingen inte vara bruten.
Kosmetik- och hygienartiklar: I den mån dessa varor har förseglats av hälso- och hygienskäl får förseglingen inte vara bruten.
Sängkläder: Vid retur av påslakan/lakan/örngott får inte förpackningen vara uppbruten på grund av hygienskäl.
Returinstrukioner
STEG 1
Välj den returkod nedan som överensstämmer bäst med anledningen till returen.
STEG 2
Skriv numret för den specifika varan under returkoden. Ange även det antal varor som skickas i retur och klipp av retursedeln.
STEG 3
Om möjligt, använd NKs originalemballage, paketera varan enligt anvisningarna i NKs Returpolicy och lägg i retursedeln i paketet.
STEG 4
Applicera den självhäftande returetiketten på emballaget. Lämna in det hos valfritt postombud eller i NKs fysiska varuhus.
För att din retur ska godkännas, vänligen följ vår Returpolicy: nk.se/returpolicy. Vänligen notera att öppet köp gäller i 30 dagar från leveransdatum. Återbetalningen sker genom den betalningsmetod som användes vid ursprungsköpet. Din återbetalning är dig tillhanda inom 14 dagar efter att din retur mottagits av oss. Om vi inte har tagit emot din retur eller du på annat sätt har visat att varan sänts tillbaka kan vi dock invänta återbetalning till dess något av ovanstående har skett. Returnera till: Nordiska Kompaniet, Regeringsgatan 55, 111 56 Stockholm
Har du frågor om retur eller reklamation? NK Kundservice är öppen alla dagar:
+46 8 762 80 00, kundservice@nk.se
Returkoder
01. För liten storlek
02. För stor storlek
03. Motsvarar ej förväntan
04. Reklamation
05. Leveransförsening
06. Mottagit fel produkt
07. Beställt flera storlekar