- Startsidan/
- Just nu på NK/
- Nyheter/
- NK Young Talent Award by Beckmans 2024/
- Joel Andersson
NK Young Talent Award 2024 – Joel Andersson
Under Joel Anderssons tid på Beckmans har den 29-åriga designern fokuserat på herrmode, dekonstruktion, casual menswear och hållbarhet. Examenskollektionen har formats av Joels referenser från tiden innan hans intresse för mode. Med referenser från arbetskläder, livet på landet, skateboardåkning och musik vill Joel undersöka hur dessa två världar och referenser kan föras samman till en
Juryns motivering till Joel Andersson:
Med kreativ höjd i kombination med starkt hantverk och unik design tilldelas Joel Anderssons examensarbete Ambivalent NK:s stipendium: NK Young Talen Award by Beckmans 2023. I sitt examensarbete undersöker Joel sitt förhållande till mode och sätter på ett briljant vis herrkläder i en ny och hållbar kontext. En skickligt utförd kollektion med referenser till arbetskläder där återbruk genom dekonstruktion förenas med hantverk och funktion. Vi ser Joel Andersson som en designer som driver svenskt herrmode framåt.
Joel Andersson om bakgrunden till kollektionen:
– Mitt beslut att bli modedesigner var något som kom plötsligt och abrupt, innan 22 års ålder så hade jag inte en tanke på att syssla med något kreativt, än mindre mode. Jag är uppvuxen och har spenderat större delen av mitt liv på landet med föräldrar som drivit ett snickeri. Detta har inneburit att mitt liv i mångt och mycket präglats av kläder vars existens berättigats i och med att de har en praktisk uppgift, utöver att utsmycka kroppen. Detta ställer sig i stark kontrast till min relation till kläder och mitt modeskapande i dag, där modegrad tar en avsevärt större plats. Jag vill i mitt examensarbete undersöka dessa "två världar" – den före och den efter mode – för att se om de kan föras samman till en gemensam värld.
Om examenskollektionen Ambivalent:
– Kollektionen Ambivalent utgår från redan befintliga plagg för att minimerar slöseriet av nyproducerade textilier. Dekonstruktion som metod är också en av de anledningar att jag intresserade mig för mode. Jag stötte på anti-fashion-rörelsen och begreppet dekonstruktion och har valt att i mitt arbete använda mig av dekonstruktion som praktisk metod. Det innebär att jag utgår från befintliga konfektionsplagg i min designprocess och gestaltning. Utöver dekonstruktion har jag bedrivit formresearch genom att titta på arkivbilder från svensk industri, med fokus på arbetskläderna som personerna bär. Inspirationsmaterialet baserades på just det som präglat mig mest – arbetskläder.